Konfiguracja Arduino IDE do pracy z ESP32

ESP32 to potężny układ, który jest kolejnym z rodziny tanich, ale wydajnych i dobrze wyposażonych procesorów ESP. W sklepie Nettigo można go dostać w dwóch wersjach – z wyprowadzonymi 30 pinami oraz wersja dla hardkorów z 38 pinami, ale bez opisów ;) Poza tym, że ESP32 ma więcej pinów i więcej pamięci niż np. ESP12 wykorzystywane w NodeMCU, to ma ono też wbudowany układ Bluetooth Low Energy, więc poza standardową łącznością WiFi nasz procek może także komunikować się z urządzeniami bluetooth. W tym artykule opiszemy jak zrobić pierwsze kroki – czyli skonfigurujemy środowisko Arduino IDE do pracy z ESP32.

Pobieramy Git Bash

Biblioteka do obsługi jest instalowana jako repozytorium git, dlatego też najłatwiejszą metodą jej instalacji będzie użycie do tego Git Basha, którego możemy pobrać tutaj.

No chyba że używamy maka, albo linuksa – wtedy wystarczy nam konsolka i zainstalowany git.

Ściągamy repozytorium z core biblioteki

Najpierw musimy odnaleźć folder o nazwie Arduino (gdzieś w folderze użytkownika). Na systemie Windows znajdziemy go w Dokumentach. Należy w nim zrobić folder hardware (jeżeli jeszcze go nie mamy.

Następnie przechodzimy do niego i otwieramy w nim Git Bash (prawy myszy > Git Bash Here).

Na systemach MacOS / Linux robimy analogicznie, z tym że otwieramy tam nasz ulubiony terminal.

Teraz wpisujemy w konsoli takie polecenie:

git clone https://github.com/espressif/arduino-esp32.git espressif/esp32

Spowoduje ono sklonowanie głównego repozytorium biblioteki do folderu espressif/esp32.

Po sklonowaniu repo przechodzimy do niego następującą komendą:

cd espressif/esp32/

Po czym dociągamy zależne repozytoria:

git submodule update --init --recursive

Ostatnią rzeczą jest wejście do folderu tools:

cd tools

oraz uruchomienie pliku get.exe (na Windowsie)

./get.exe

lub skryptu pythona na pozostałych dwóch systemach:

python get.py

Instalujemy sterownik konwertera USB-TTL

Na płytce deweloperskiej dostępnej w Nettigo umieszony jest konwerter CP2102. Jeżeli mamy już do niego sterowniki to możemy pominąć ten krok. W przeciwnym wypadku należy je ściągnąć stąd: https://www.silabs.com/products/development-tools/software/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers

Po zainstalowaniu sterownika i podłączeniu ESP32 do komputera system powinien wykryć nowy port COM. Jeżeli tak się stało to bardzo dobrze, możemy zacząć korzystać z biblioteki.

Korzystanie z biblioteki

Aby rozpocząć pisanie programów na ESP32 należy z menu Narzędzia > Płytka wybrać pozycję ESP32 Dev Module oraz odpowiedni port COM.

Od teraz dostępne są dla nas także przykładowe szkice, które znajdziemy w menu Plik > Przykłady w kategorii Przykłady dla ESP32 Dev Module.

W następnych artykułach dowiemy się jak wykorzystać przewagę ESP32 nad jego mniejszymi braćmi :) Trzymajcie się!