Zagrajmy tato, czyli familiada
Zostałem zainspirowany prostą grą typu DIY zobaczoną w sieci (nie mogę teraz znaleźć linku) i choć oryginał był na znacznie prostszym PICu, to uznałem że Arduino Starter Kit jest doskonałym zestawem do zbudowania takiej gry.
Zasada jest prosta – kto pierwszy naciśnie swój przycisk po zapaleniu diody ten dostaje punkt. Jeżeli jednak naciśnie zanim dioda się zapali – punkt dla przeciwnika. Gramy aż ktoś zdobędzie 5 punktów. Zobaczmy to w akcji:
Simple game with Arduino from Starter Kit on Vimeo.
Oprócz diody, która trzeba obserwować potrzebujemy 2 diody pokazujące kto dostał punkt oraz wygrał cały pojedynek, buzzer żeby zagrać prostą melodyjkę dla zwycięzcy i dwa przyciski.
Oto schemat podłączeń wykonany we Fritzingu (kolory przewodów zmienione tylko dla zwiększenia czytelności):
Tutaj zdjęcie rzeczywistego układu, bo na filmie szczegółów nie widać:
Schemat wygenerowany przez Fritzing różni się kilkoma drobnymi rzeczami od rzeczywistej realizacji. I tak są to:
- rezystory do diod pokazujących zwycięzce mostkują bezpośrednio masę i katodę, bez dodatkowych kabelków
- masa do przełączników jest doprowadzona przez drucik będący odciętą nóżką z innego rezystora – doskonale się takie ścinki nadają do robienia krótkich mostków
Tym razem – przyciski są podłączone bez żadnego rezystora. Dlaczego, skoro pisałem wcześniej, żeby tak nie robić? Jak zwrócono uwagę w komentarzu, Arduino (ATmega328) ma do wejść cyfrowych podłączony wbudowany rezystor typu pull-up. Wystarczy go włączyć programowo – w procedurze setup
przez sekwencję – ustawienie pinu w tryb wejścia a potem zapisanie do niego stanu wysokiego:
pinMode(playerA, INPUT); digitalWrite(playerA, HIGH);
taka sekwencja włącza wbudowany rezystor pull up i można podłączyć przycisk bezpośrednio do wejścia cyfrowego.
Aplikacja składa się z setup
i pętli loop
(jak zwykle). W pętli zapalamy czasem (losowo) diodę led. Następnie sprawdzamy czy ktoś nacisnął przycisk. W zależności od tego czy dioda się świeci czy nie, przyznawany jest punkt graczowi (winner
). Następuje pokazanie tego kto wygrał (brzęczek i miganie diodą) oraz zwiększany jest licznik zwycięstw gracza (trzymany w tablicy total_wins
), a następnie wywoływane jest check_winner
, które sprawdza czy ktoś ma już 5 punktów. Jeżeli tak to winner_total
odgrywa melodyjkę (znaną z wpisu o buzzerze) i miga diodą. Koniec i gramy od nowa.
Kod aplikacji:
int outLED = 4; int playerA = 2; int playerB = 3; int aLED = 5; int bLED = 6; int st = LOW; int total_wins[] = {0,0}; int speakerPin = 11; int length = 15; // the number of notes char notes[] = "ccggaagffeeddc "; // a space represents a rest char champs[] = "fadbc"; int beats[] = { 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 4 }; int tempo = 150; void playTone(int tone, int duration) { for (long i = 0; i < duration * 1000L; i += tone * 2) { digitalWrite(speakerPin, HIGH); delayMicroseconds(tone); digitalWrite(speakerPin, LOW); delayMicroseconds(tone); } } void playNote(char note, int duration) { char names[] = { 'c', 'd', 'e', 'f', 'g', 'a', 'b', 'C' }; int tones[] = { 1915, 1700, 1519, 1432, 1275, 1136, 1014, 956 }; // play the tone corresponding to the note name for (int i = 0; i < 8; i++) { if (names[i] == note) { playTone(tones[i], duration); } } } void flashLED(int no) { digitalWrite(no, !digitalRead(no) ); } void winner(int pl) { int tempo = 400; digitalWrite(pl+aLED, HIGH); for (int i = 0; i < 2; i++) { playTone(1600 , tempo); // pause between notes } st = LOW; digitalWrite(pl+aLED, LOW); digitalWrite(outLED, st); delay(500); total_wins[pl]++; check_winner(); } void check_winner() { if(total_wins[0] >= 5) { total_wins[0]=0; total_wins[1]=0; winner_total(0); } if(total_wins[1] >= 5) { total_wins[0]=0; total_wins[1]=0; winner_total(1); } } void winner_total(int pl) { for (int i = 0; i < length; i++) { if (notes[i] == ' ') { delay(beats[i] * tempo); // rest } else { playNote(notes[i], beats[i] * tempo); flashLED(pl+aLED); } // pause between notes delay(tempo / 2); } // st = LOW; // digitalWrite(outLED, st); // delay(500); }; void setup () { pinMode(outLED, OUTPUT); pinMode(speakerPin, OUTPUT); pinMode(aLED, OUTPUT); pinMode(bLED, OUTPUT); digitalWrite(outLED, HIGH); pinMode(playerA, INPUT); digitalWrite(playerA, HIGH); pinMode(playerB, INPUT); digitalWrite(playerB, HIGH); Serial.begin(9600); }; void loop(){ if (random(2000) < 1) { st = HIGH; digitalWrite(outLED, st); } if (st == HIGH) { if(digitalRead(playerA) == LOW) { Serial.println("A!!!!!!!!"); winner(0); } if(digitalRead(playerB) == LOW) { Serial.println("B!!!!!!!!"); winner(1); } } else { if(digitalRead(playerB) == LOW) { winner(0); } if(digitalRead(playerA) == LOW) { winner(1); } } delay(1); };
Zestaw elementów (wszystkie wchodzą w skład Starter Kitu):
Arduino1 Arduino Diecimila Breadboard1 Generic Bajillion Hole Breadboard J1 Piezo Speaker LED1 Red LED - 5mm LED1 Red LED - 5mm LED1 Red LED - 5mm R1 270Ω Resistor R1 270Ω Resistor R1 270Ω Resistor R1 270Ω Resistor S1 Pushbutton S1 Pushbutton Shopping List Quantity Part 4 270 Ω Resistor 1 Arduino Diecimila 1 Generic Bajillion Hole Breadboard 1 Piezo Speaker 2 Pushbutton 3 Red LED
Oczywiście w skład Starter Kitu wchodzi Arduino Duemilanove nie Diecimila (wcześniejszy model) Fritzing uparcie Diecimilę ma w zestawie części. Zamiast głośnika my używamy buzzera.
Fajne :)
Wlasnie syn zmontowal, gramy, bardzo fajny latwy projekt.