Wyświetlacz z SSD1306 podłączony do Arduino

Gdy przychodzi do wyboru wyświetlacza dla Arduino opcji jest sporo. Dziś zajmiemy się niewielkim (0.96 cala) wyświetlaczem o rozdzielczości 128×64. Ma on jasny i wyraźny obraz. Ten egzemplarz akurat ma dziwną konfigurację podłączenia, ale o tym zaraz. Najpierw – jest on monochromatyczny ale jednak dwukolorowy :)

Jak to możliwe? Ano pierwsze 16 linii ma piksele żółte, a reszta niebieskie.

To zdjęcie chyba najlepiej oddaje to, o co chodzi z tym żółtym/niebieskim.

Czytaj dalej

Arduino steruje mocą grzałki

Hej! Dziś na łamach bloga za pomocą Arduino zaprojektujemy i wykonamy na płytce stykowej tak zwany grupowy regulator mocy. Jest to urządzenie za pomocą którego będziemy mogli sterować mocą np. grzałki na prąd przemienny. Zapraszam do lektury!

Czytaj dalej

Obsługa pasywnego buzzera przez Arduino


Hej! Dziś poruszę temat dość prosty, ale mogący wielu początkującym napsuć nerw :) Chodzi o generowanie tonów w buzzerach. Jedne mają wbudowany generator i na nich sprawa jest prosta – ustawiamy stan wysoki i piszczy. Te drugie to buzzery pasywne, nie są one wyposażone w generator. Można powiedzieć, że są to małe głośniczki, więc podanie na nie stałego napięcia szybko by je uszkodziło. Dzisiaj dowiemy się w jaki sposób można nimi sterować.

Czytaj dalej

Płynna zmiana koloru diody RGB w Arduino

Często podłączając diodę RGB do Arduino chcemy wysterować ją tak, aby świeciła nie tylko w jednym z kilku podstawowych kolorów, ale w jednym z ponad 16 milionów. W niektórych przypadkach dobrze by było także, gdyby kolory zmieniały się płynnie (np. w sterownikach oświetlenia). Dziś napiszemy prostą klasę, która zapewni nam wysokopoziomowe metody do sterowania kolorem takiej diody.

Czytaj dalej

RPi: podstawy – sterowanie GPIO i przekaźnikami

Niedawno dostaliśmy pytanie od jednego klienta – jak sterować przekaźnikami z Raspberry Pi. Ponieważ nie było to pierwsze pytanie takiego typu, postanowiłem napisać kilka słów tutaj.

W ofercie Nettigo mamy już kilka różnych modułów przekaźników. Różnią się ilością przekaźników, napięciem zasilającym oraz sposobem sterowania. Niektóre z nich mają (w uproszczeniu – te czerwone) możliwość wyboru, który stan logiczny (niski czy wysoki) będzie oznaczał że przekaźnik jest włączony. Ponieważ każdy przekaźnik ma trzy wyjścia (wspólne, normalnie wyłączone i normalnie włączone) da się dobrać właściwe podłączenie niezależnie od tego jak sterujesz przekaźnikiem. Może mieć to wpływ tylko na wygodę programowania oraz na pobór prądu – wskazane jest by przekaźnik był raczej wyłączony niż włączony. Zużywa wtedy mniej prądu a i cewka się nie grzeje. Warto to mieć na uwadze, bo np moduł 8-mio kanałowy, jeśli włączymy wszystkie 8 przekaźników będzie pobierał ponad 500 mA. To już całkiem sporo.

No dobra, gadamy o jakiś niuansach, ale Ciebie pewnie interesuje jak, cholera włączyć ten przekaźnik z Twojego RPi. Ok, przejdźmy do rzeczy. Zakładam, że masz Raspberry z Raspbianem. Pokaże Ci jak podłączyć do niego moduł przekaźnika i korzystając z Pythona włączyć go i wyłączyć.

Czytaj dalej

Obsługa klawiatury matrycowej w Arduino

Często zdarza się, że w projekcie nad którym pracujemy musimy mieć do dyspozycji sporo przycisków. Już przy zwykłej klawiaturze numerycznej podłączając każdy przycisk pod osobny pin zużyjemy 12 pinów I/O (cyfry 0-9 oraz # i *). W dzisiejszym artykule dowiemy się jak podłączyć takie klawiatury używając jak najmniej pinów.

Czytaj dalej

Sterownie Arduino za pomocą pilota od TV

Pilota na podczerwień można spotkać dzisiaj w każdym domu. Czy to pilot od telewizora, wieży, rolet czy innego urządzenia – wszystkie z nich nadają określone kody mrugając diodą podczerwoną. Dziś nauczymy nasze Arduino reagować na takie kody za pomocą biblioteki IRremote dostępnej na GitHubie.

Czytaj dalej

SevenSeg w NodeMCU z małą pomocą PCF8574

Realizując swój projekt oparty o ESP8266 (prototypowany na NodeMCU) natrafiłem na pewien problem. Zabrakło pinów cyfrowych, aby urządzenie mogło realizować swoje podstawowe cele i dodatkowo sterować siedmio semgentowym wyświetlaczem składającym się z 4 cyfr. Pierwsza myśl: spoko, podłączę expander PCF8574, użyję biblioteki i będzie działało. Otóż nie. Okazało się, że po dołączeniu chyba najbardziej popularnej biblioteki ( https://github.com/skywodd/pcf8574_arduino_library/tree/master/PCF8574 ) projekt się nie kompiluje. Co zrobić w takiej sytuacji? Zapraszam do dalszej części artykułu.

Czytaj dalej

Projekt: Kontrola dostępu cz. 3

W naszym projekcie mamy już za sobą działający prototyp na Arduino, aplikację w C# do konfigurowania urządzenia. Teraz w końcu nadszedł czas na przekształcenie prototypu na płytce stykowej w pełnoprawne, niezależne urządzenie. W ostatniej części projektu zajmiemy się narysowaniem ostatecznego schematu, zaprojektowaniem i wykonaniem płytki, a także przeprowadzimy testy w trudnych warunkach :)

Czytaj dalej